Rio San Juan - Reisverslag uit El Castillo de La Concepción, Nicaragua van Rani Thoon - WaarBenJij.nu Rio San Juan - Reisverslag uit El Castillo de La Concepción, Nicaragua van Rani Thoon - WaarBenJij.nu

Rio San Juan

Door: Rani

Blijf op de hoogte en volg Rani

04 Maart 2014 | Nicaragua, El Castillo de La Concepción

Afscheid nemen van het eiland Ometepe is moeilijk, maar er wacht mij nog zoveel meer. Al liftend en met het openbaar vervoer geraak ik in Altagracia, tweede grote stad van Isla de Ometepe, waar ik vanaf de haven de boot kan nemen richting San Carlos, Rio San Juan. Even een chauffeur gezocht tot aan de haven want de eerst volgende bus is pas om 17u30 en daarvoor moet ik nog een ticket bemachtigen voor de boot. Het was een mooi zicht: achterop de moto met een zwaarbeladen grote rugzak en de bestuurder droeg mijn handbaggage. Maar wel een snelle en efficiente rit over de hobbelige weg tot aan de haven.

Na een drietal uur wachten kunnen we eindelijk aan boord van het schip. De toeristen zijn verplicht om een eerste klas ticket te kopen en zitten apart in een airco-ruimte met banken en een televisie overwoekerd met insecten. We zijn nog niet goed en wel geinstalleerd of de hemel breekt plotseling volledig open. De regen valt met bakken uit de lucht ookal was er 10minuten geleden nog geen wolkje aan de hemel... De dokwerkers haasten zich om alle bananen en de extra lading binnen te halen om nog op tijd te kunnen vertrekken. Ik probeer wat te slapen in deze korte nacht.

Achter ons ligt Isla de Ometepe en voor ons verwarmen de eerste zonnestralen het rivierstadje San Carlos. Heerlijk om te kunnen kijken naar de zonsopgang terwijl er een zacht briesje je ontwaakt. Aan de dok kan je onmiddellijk een ticket kopen naar El Castillo en dat doe ik dan ook maar. El Castillo ligt zuidelijker op de Rio San Juan en is een leuk alternatief om te overnachten in plaats van in de havenstad San Carlos.
Op de trage "lancha" van ongeveer 3u varen richting El Castillo leer ik Peter kennen, vogel- en natuurliefhebber. Ideaal om mijn kennis over de watervogels langs de oever wat bij te schaven alvorens ik in het project aankom in Costa Rica.
Na het installeren in het hostel Chinandegano, brengen we een bezoek aan het fort El Castillo dat lang geleden werd gebruikt om de piraten af te weren die Nicaragua kwamen binnenvallen. Het dorpje is zo rustig dat de vogels tot in het dorp komen. Je hoeft enkel de straat uit te wandelen of op het kerkhof te gaan wandelen om zoveel prachtige natuur tegen te komen. Parkieten, papegaaien, flycatchers, tanagers, ijsvogels,... allemaal te spotten in El Castillo. Auto´s en scooters zijn er niet. Enkel voetgangers, fietsers en spelende kinderen maken de wegen onveilig.